Greatest - De Unge År

 

Greatest - De Unge År

Fantastiske Toyota
Vi Skaber En Verden Perfekt
Sommeren Slut
Kærlighed
Bag Duggede Ruder
Popmusikerens Vise
Lanternen
Be Bab A Lu La
Natradio
Gare Du Nord
Vil Du Danse Med Mig
Ræven Og Rønnebærerne
Rigtige Mænd
Skanderborg Station
Eventyr For Begyndere
Hr & Fru Danmark
Evelyn
Hele Verden Fra Forstanden

Fri Som Fuglen
Tidens Kvinder
Stjernen I Mit Liv
Turbo
Nærmest Lykkelig
Det Mørke Jylland
Alt Hva Hun Ville Var At Danse
En Sommerdag For Alt For Længe Siden..
Kalundborg
Kom Og Se Far Danser
Jeg Vil Ha Dig
Romeos Lykkelige Dag
Rejsen Til Rio
Baby Blue
Shit
Tumpernes Park
The Whole World's Gonna Speak German Again
Kys Det Nu

Tekst og Musik Steffen Brandt.
Om albummet

1992

 


Skal I købe en bakke æg eller lave en plade? Sådan lød det i 1980, da vi mødte op i Ram studiet for at påbegynde inspilningen af vores første LP, Fantastiske Toyota.
Studiet lå i det man idag ville kalde frisk cykelafstand fra Århus. Indspilningerne foregik i en nedlagt svinestald og vi var på fuld kost ovre i privaten. Her lærte vi kunsten at lange til fadet og fandt endvidere ud af at det ikke er helt ligegyldigt fra hvilken vinkel man overrumpler en farseret porre.

På Verden er Vidunderlig fra 1981 valgte vi at arbejde i et rigtigt professionelt studie i København Der var højt til loftet, marmor på gulvet og masser af plads til vores store armbevægelser Her lærte vi blandt andet hvad ethvert barn ved idag, at teknik og dyrt grej ikke er noget man skal lade sig overvælde af mere end højst nødvendigt.
Hver aften spiste vi dagens ret hos Frimans på Gråbrødre Torv og om natten kunne vi konstatere at det næppe var der, hvor vi opholdt os, Keith Reid havde boet, da han skrev Grand Hotel til Procol Harum. En gang imellem kom CBS' daværende regnskabschef forbi studiet med sin hund. I et ubemærket øjeblik åd den sig ind på flere nyindspillede 2" bånd. lngen ved om det lige netop var dén hund i dét spil kegler, eller dét provins-orkester i dén storby, der gjorde udslaget. Men der er dem, der mener begge dele kan høres på Verden er Vidunderlig.



Dengang vi startede var det meget almindeligt at et orkester fik 3 LP er til at finde sin egen stil og i det hele taget vise hvad man duede til. På vores 3. LP Beat fra 1983 syn's vi selv det lykkedes at slippe ud al forbilledernes skygge, og finde noget man med lidt god vilje kunne kalde vores personlige udtryk. Indspilningerne var rykket tilbage til Århus, og en af de bedste producere herhjemme var hentet over fra København for at hjælpe sangeren med at slappe lidt af i hans nogen gange noget overdrevne måde at fortolke på...


Vi lærte lidt om pausernes betydning for musikken og at selv om man er gudsbenådet kunstner behøver man ikke være overalt, hele tiden.

 



På Nutidens Unge, vores 4. LP fra 1984, indledte vi et længerevarende samarbejde med Puk studiet. Studiet lå langt ude på landet (selv efter datidens forhold) og var indrettet i nogle af de mest nedlagte landbrugsbygninger vi nogensinde har indspillet i. Der var lavt til loftet og ikke specielt meget grej, men til gengæld masser af god stemning. Puk og Birthe var glade og fulde af planer for fremtiden. Jesper Ranurn var blevet hængende fra den foregående produktion, og sad med sit væg til væg system af udtjente analoge synthesizers og blippede med på alt, hvad der bevægede sig.


Når vi ikke lige spillede, hang vi omkring i køkkenet og hørte Puk fortælle røverhistorier. Vi var på fuld forplejning som pladesel skabet betalte og på et tidspunkt syntes vores repertoirechef, at der var lige lovlig mange af studiets venner og bekendte og fjerne slægtninge som deltog i ordningen. Han foreslog derfor at alle rejste sig op og sang: Tak foor mad CBS sangen Vi lærte at hvad der er givet godt ud, kommer aldrig dårligt tilbage. I hvert fald ikke lige med det samme!!

 

 


Det er midt om natten, da vi vågner ved at Birthe går rundt og banker på dørene. Vi er igang nied indspilningerne af vores 5. LP Rigtige Mænd. Puk studiet er i mellemtiden blevet til et af Europas førende, og på den baggrund er det lykkedes os at overtale en engelsk producer til at komme over og vise, hvad vi dur til. Nå men altså, vi bli'r vækket, og det viser sig at det gamle Puk studie står i flammer. Vi styrter derover og ingen af os vil nogensinde glemme Puks ansigtsudtryk, røgdykkernes hæse vejrtrækning gennem iltmaskerne, lyden af glas der splintres og synet af en nedsmeltet Fair-light, der havner oven i bunken af totaltskadet teknik for millioner. Vi lærte at nogen gange er man oppe mod kræfter så voldsomme, at man som almindeligt begavet århusiansk popøre skal helt ud i tovene for at forstå, at der kun er en kortslutning mellen drømmen - og mareridtet.


Vi var sneet inde. I mere end én forstand. Vi var fanget mellem en helt uhørt succes som Rigtige Mænd LP 'en var blevet, og så nogle forventninger til den næste LP som vi følte vi aldrig ville kunne indfri. Det var vinteren 86-87. Vi var tilbage i Puk studiet. Vi var godt i gang med grundbåndene, da sneen kom - væltende ned. Vi anede hvor det bar hen ad og tog til Randers for at købe ski og i to dage og to nætter kørte vi rundt på landevejene mellem Randers og Hadsund og lod os undsætte af traktorer, lastbiler, bæltekøretøjer og sneplove. Vi lærte ikke noget af det, men vi blev færdige med vores 6. LP, En Dejlig Torsdag. Da pladen endelig kom på gaden hen på foråret, hvor alle længtes efter sol og varme, stod vi der på coveret i snestorm til halsen. Der lærte vi lidt om timing...

 


Efter at have udgivet Live LP'en Fri Som Fuglen var der igen en stribe sange som pressede sig på. Vi skriver 1988 og vi er på vej med Nærmest Lykkelig albummet. Vi syn's vi havde god tid, og arbejdede længe og grundigt med demoer i vores øvelokale. Vi besluttede os til at vælge producere efter sangenes karakter, og det gav os muligheden for at arbejde sammen med nogle af tidens mest spændende navne Vi lavede de fleste af grundindspilningerne i Feedback. Johs. Stærk sang kor hver gang vi vendte ryggen til, og skal bl a ha' skylden for det flotte arrangement på Kys Det Nu. Vi havde en god tid i studiet. Vi vidste sa nogenlonde, hvor vi ville hen og lærte måske at kedelige størrelser som overblik og ansvar kan være O.K. hvis det absolut skal være.

Måske var vi endelig ved at blive voksne, siden vi havde så travlt med at dementere det på vores næste udspil fra 1990. I hvert fald fortsatte vi med at arbejde med forskellige producere på albummet Vi blir alligevel aldrig voksne. På nummeret Jeg Vil Ha Dig skulle vi bruge noget kor, og det lykkedes os at lokke et stort udenlandsk og meget Indre Missionsk gospelkor til at kigge forbi studiet. For at vise vores gode vilje ryddede vi alt, hvad der kunne minde om rockmusikeres udskejelser af vejen. Efter et par timer med gode miner til slet spil fulgte vi høfligt de unge mennesker til deres ventende bus. Bagagerummet blev åbnet og ud vælte de det med tomme ølflasker Her lærte vi hvad vi havde på fornemmelse måtte være det 11. bud: Hvis man ved hvad man gør, behøver man ikke retfærdiggøre sig.

 



Nogen gange foregår der de mærkeligste ting inde i hovedet på os rockmusikere. Pludselig kan der feks. opstå et behov for at markere at det er os der sætter dagsordenen, og ikke den branche vi er en del af. Efter 10 år som orkester, på vej mod den 10. LP burde vi have vidst bedre; man kan ikke bare uden videre gå tilbage til et udgangspunkt, man selv har været med til at flytte. Men prøves skulle det, og med Werners Mobil Studie indspillede vi så autentiske steder som i et øvelokale, et sommerhus og en sjaskvåd biergskråning i Toscana.


Det blev til LP'en Slaraffenland, elsket af mange og hadet af endnu flere. Vi lærte at i nogle situationer må en mand gøre, hvad en mand må gøre. Og så i øvrigt ta' balladen bagefter.

 



Vi har på de foregående sider forsøgt at fortælle lidt løst ogfast Om hvornår og hvor de enkelte pladeindspilninger har fundet sted. Der er måske nogen der hellere ville ha' hørt lidt om hvorfor... Andre mener måske at der mangler nogle væsentlige detaljer Selv er vi ikke i tvivl om, at det er for tidligt at skrive den endelige historie om Danmarks kedeligste orkester.


Som en kritiker skrev efter Slaraffenland: "Det var så TV-2 del 1, velkommen til TV-2 del 2..."
 

 


Greatest - De Unge År

TV-2: Hans Erik Lerchenfeld: Guitar, Sven GauL Trommer, Georg Olesen: Bas, Steffen Brandt: Vokal, keyboards. Desuden Henrik Nilsson: Orgel, keyboards, The Aarhus Horns: Niels Hoppe: Sax, Knud Erik Nørgaard: Trompet, Christian Høgh: Trombone.

Tekst og musik: Steffen Brandt.
Greatest tilrettelæggelse: Erik Vind. Redigering: Henrik Nilsson.
Cover: Jo Dam Kærgaard. Repro: Repro Point, Århus.
Forsidefoto: Carl Erik HesseldahL Foto: Carl Erik Hesseldahl, Bo Andersen, Ole Christiansen, Erik Zappon, Peter Broen, Jan Jul m.fl. Live lyd/lys:
Anders Frandsen, Henrik Hambro, Michael Munk, Jesper Christensen, Thomas Brockman. Tak til: Århus Musikkontor, CBS, Sany Music, Pladecompagniet Bo Andersen, Jan Degner, P.M. Bonde, Gunnar Madsen, Carl Erik HesseldahL En særlig tak til alle der var med undervejs og de der kunne tænke sig at være det fremover..

Fantastiske Toyota, fra lp-en af samme navn, 1981. Indspillet i Ram Studiet.
Teknik: Per Leth Nissen. Producer: TV-2, Cy Nicklin. Mastering: Stig Kreutzfeldt.
Retnixed 1992 i Werners af Henrik Nilsson.

Vi skaber en verden perfekt, Sommeren slut, fra Verden er vidunderlig, 1982. Indspillet i Soundtrack Studiet Teknik: Mogens Bjergby. Producer: TV-2, Cy Nicklin, Jan Degner.
Remixed i 1992 i Werners af Henrik Nilsson.

Kærlighed, Bag duggede ruder, Popmusikerens vise, fra Beat 1983. Indspillet i New Sound Studiet. Teknik: Tom Andersen, Per Leth Nissen. Producer: Nils Henriksen.
Bag duggede ruder, genindspillet 1986 i Sweet Silence Studiet. Preoducer: Greg Walsh.
Popmusikerens vise, live fra Midtfyns Festival 1992.
Teknik: Werner Scherrer. Remix: Henrik Nilsson.

Lanternien, Be bab a lu la, Natradio, Gare du Nord, Ræven og Rønnebærrene fra Nutidens Unge 1984. Indspillet i Puk studiet. Teknik: Tommy Hansen. Producer: Michael Bruun.
Vil du danse med mig, extended version 1984. Remix: Michael Bruun. Ræven og Rønnebærrene live fra Midtfyns Festival 1992.
Teknik: Werner Scherrer. Remix: Henrik Nilsson.

Rigtige Mænd, Skanderborg Station, Eventyr for begyndere, Hr og Fru Danmark, Evelyn, Hele verden ru forstanden, fra Rigtige Mænd (gider ikke høre mere vrøvl), 1985.
Indspillet i Puk studiet. Teknik: Bryan Ewans. Producer: Greg Walsh.

Fri som Fuglen, Tidens Kvinder, Stjernen i mit liv, fra En dejlig Torsdag, 1987.
Indspillet i Puk studiet. Teknik: Bryan Ewans, Henrik Nilsson. Producer: Greg Walsh.

Turbo, Nærmest Lykkelig, Det mørke Jylland, Alt hva hun ville var at danse, En sommer-dag, Kalundborgbåden, fra Nærmest Lykkelig, 1988. Indspillet i Werners og Feedback. Teknik: Henrik Nilsson, Tom Andersen, Johs. Stærk. Producer: Michael Bruun, Mats Ronander, Billy Cross, Søren Wolff, Hilmar Hassig, TV-2, Johs Stærk, Per Leth Nissen.
Nærmest Lykkelig, extended version 1988, remixed qf Michael Bruun.

Kom og se får danser, Jeg vil ha dig, Romeos lykkelige dag, Rejsen til Rio, Baby Blue fraVi blir alligevel aldrig voksne, 1990. Indspillet i Feedback og Werners. Teknik: Tom Andersen, Henrik Nilsson.
Producer: Anders Glenmark, Michael Bruun, Søren Wolf Bo Holten, Thomas Helmig,
Lars Overgaard, Greg Walsh, TV-2. Supervision: Poul Martin Bonde.

Shit, Tumpernes Park fra Slaraffenland, 1991. Indspillet med Werners Mobile.
Teknik: Henrik Nilsson, Werner Scherrer. Producer: Henrik Nilsson, TV-2.
The whole world's gonna speak gernan again fra single af samme navn, 1990.
Indspillet i Werners. Teknik: Henrik Nilsson. Producer: Greg Walsh.
Kys det nu, fra Nærmest Lykkelig, 1988. Teknik: Johs. Stærk. Producer. Stærk, TV-2.
We are not real ly here for the shooting, are we?

TV-2 / Greatest - De Unge År / Colombia (Sony)COL 472 800 2

 

Forside | TV-2 | Nyheder | Diskografi | Biografi | Biografen | Koncerter | Fanklub

Copyright © TV-2 & Stjernekasterne. Oplysninger kan frit citeres - med kildeangivelse
Redaktion: Stjernekasterne. Booking: Skandinavian. Spinhouse: Dialog Design